Kaartenatelier  Gisenyi

In ‘87 startte samen met het poppenatelier in Gisenyi een kaartenatelier met 30 jongens.
Dit stond onder auspiciën van een Duitse organisatie die onder straatjongeren werkte.
7 jongeren waren er nog over toen wij in 2003 voor het eerst in Gisenyi kwamen.
Zij werkten alleen op bestelling en hadden geen voorraad. Alles ging handje contantje en werd meteen weer uitgegeven. Een aantal van deze jonge mannen was inmiddels vader geworden.
Vanaf 2006 hebben we regelmatig mooie kaarten van hen afgenomen.
Veel hadden ze niet nodig: de juiste bananenschors, een scheermesje, beenderlijm en kaarten, een tafel en stoelen.

kaarten

In 2008  werkten ze ook  voor nieuwe fietsen die we uit de opbrengsten van de kaartverkoop betaalden. Met die fietsen probeerden ze als er geen werk was wat bij te verdienen door ze te verhuren.
Een poging ze te helpen met coöperatievorming onder begeleiding  van
Sebuhoro Fulgence en Rufoko Emmanuël mislukte bij gebrek aan voldoende motivatie.
De jongens wilden elders (2010) zelfstandig verder.
Het kaartenatelier werd tot 2010 door Stichting IFUNI ondersteund.

fietsen

We hielpen vooral bij de verkoop. Van de opbrengst kochten ze ook fietsen.
Daarna gingen de jongens zelfstandig verder.